eindtermen Prijsbeleid & Distributie

Om voor het salesexamen Prijsbeleid & Distributie te kunnen slagen, dien je over voldoende kennis en vaardigheden van de volgende onderwerpen te beschikken:

  • Het belang van de prijs in waardecreatie
  • De prijsformule
  • Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
  • Waardeperceptie door de klant: hoe kom je erachter?
  • Waar wordt waarde gecreëerd
  • Begrijpen van de pricing game (prijszetting, prijsstrategie, pocketprijzen, prijswaterval, prijsbandbreedte)
  • Het optimale pricingproces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
  • Waardecreatie door prijsdifferentiatie
  • Inzicht in de krachten die je prijszetting beïnvloeden
  • Prijsstrategieën
  • Prijszettingsmethodes en productline pricing
  • Waarde van distributie
  • Opzetten en beheren van distributiekanalen
  • De rol van tussenhandel
Print pagina