eindtermen

omgangskunde

Om voor dit examen te kunnen slagen, dien je over voldoende kennis en vaardigheden van de volgende onderwerpen te beschikken:

waarnemen en interpreteren

  • communicatieproces: plaats van waarneming en interpretatie
  • factoren die het proces van waarnemen en interpreteren beïnvloeden
  • interpretatiefouten
  • waarnemings- en interpretatiefouten voorkomen
  • waarneming en interpretatie in de hulpverlening

non-verbaal gedrag

  • het belang van non-verbaal gedrag
  • functies van non-verbaal gedrag
  • aspecten van non-verbaal gedrag
  • non-verbaal gedrag in een hulpverleningssituatie

luisteren

  • het belang van goed luisteren
  • principes van goed luisteren
  • luistergedrag
  • veelgemaakte luisterfouten
  • luisteren in een hulpverleningssituatie

samenvatten

  • het belang van samenvatten
  • functies van samenvatten
  • vormen van samenvatten
  • aandachtspunten bij het geven van samenvattingen
  • veelgemaakte fouten bij samenvatten
  • samenvatten in een hulpverleningssituatie

vragen stellen

  • het belang van de juiste vraag
  • functies van vragen
  • soorten vragen
  • doorvragen
  • evaluatiecriteria voor gegeven antwoorden
  • vragen stellen in een hulpverleningssituatie

concretiseren

  • het belang van concretiseren
  • functies van concretiseren
  • wat en hoe te concretiseren
  • veelgemaakte fouten bij concretiseren
  • concretiseren in hulpverleningssituaties

meningen

  • verwoorden van de eigen mening
  • (door)vragen naar meningen
  • meningen in een hulpverleningssituatie

omgaan met gevoelens

  • het uiten van gevoelens
  • doorvragen naar gevoelens
  • het belang van het omgaan met gevoelens in de hulpverleningssituatie

feedback

  • het belang van feedback
  • regels voor het geven van feedback
  • regels voor het ontvangen van feedback
  • het belang van feedback in de hulpverleningssituatie
  • reflectie

assertief reageren

  • het belang van assertiviteit
  • situaties waarin assertief reageren moeilijk kan zijn
  • oorzaken van niet-assertief gedrag
  • assertiviteit in een hulpverleningssituatie

argumenteren

  • het belang van goed argumenteren
  • verschillende soorten argumenten
  • structuur van argumentatie
  • geloofwaardigheid
  • argumenteren in de hulpverlening

digitaal communiceren

  • het belang van digitaal communiceren
  • kenmerken van digitaal communiceren
  • functies van digitaal communiceren
  • digitale missers
  • digitale hulpverlening
Print pagina