eindtermen

EINDTERMEN EXAMEN

NEDERLANDSE BEDRIJFSCORRESPONDENTIE

Om voor dit examen te kunnen slagen, dien je over voldoende kennis en vaardigheden van de volgende onderwerpen te beschikken:

SPELLING

  • werkwoordsvormen en -vervoegingen
  • voltooid en onvoltooid deelwoord
  • tegenwoordig deelwoord en infinitief
  • aanvoegende en gebiedende wijs
  • tussenletter -n en –s
  • aaneenschrijven van woorden
  • bastaardwoorden
  • lettergrepen en meervouden
  • verkleinwoorden
  • hoofdletters en afkortingen
  • lees- en lettertekens

GRAMMATICA

  • woordbenoeming
  • lidwoord, werkwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord
  • de voornaamwoorden (persoonlijk, bezittelijk, vragend, aanwijzend, betrekkelijk, onbepaald, wederkerend en wederkerig voornaamwoord)
  • voorzetsel, bijwoord, voegwoord, telwoord
  • werkwoord (zelfstandig werkwoord, hulpwerkwoord, koppelwerkwoord)
  • zinsdelen en zinsontleding
  • onderwerp, persoonsvorm, gezegde
  • werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde
  • lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp
  • voorzetselvoorwerp en bijwoordelijke bepaling

SCHRIJFSTIJL

  • stijlfouten
  • fouten in zinsbouw (inversie, incongruentie, lijdende en bedrijvende zin)
  • hoofd- en bijzinnen (samentrekking, tangconstructie)
  • samengestelde zinnen, nevenschikkend en onderschikkend verband
  • beknopte bijzin
  • voornaamwoordelijke verwijzing: mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden
  • tautologie, pleonasme, contaminatie, dubbele ontkenning
  • cliché, twee voegwoorden, onnodige woorden
  • mij/ik, als/dan, hen/hun, met wie/waarmee, alle/allen
  • dat/wat, die/aan wie, hebben/zijn, enige/enigste, mits/tenzij
  • te danken aan/te wijten aan, geregeld/regelmatig, noch/nog
  • hiaat en prolepsis
  • eisen van foutloosheid, duidelijkheid en stijl
  • schrijven vanuit de ontvanger: wie, wat, waarvoor
  • aantrekkelijk formuleren
  • het opstellen van een tekst: steekwoorden, hoofd- en bijzaken, structuur, schrijfschema
  • schrijven vanuit het gevoel

CORRESPONDENTIE

  • brieven in een ingewikkelder context
  • productinformatie
  • bestelling en levering
  • uitnodiging
  • klachten (klachten brief schrijven, klachtenbrief bevestigen, klachtenbrief afhandelen)
  • financiële perikelen (betalingsherinnering en aanmaning, problemen rond facturen en betalingen)
  • circulaire

 

Print pagina